top of page

מורה נבוכים: מתי נכון לילד טיפול, מתי קבוצה, ומתי חוג?

  • תמונת הסופר/ת: אביב
    אביב
  • 6 בספט׳
  • זמן קריאה 3 דקות

אם אתם קוראים את השורות האלה, כנראה שאתם הורים לילד או ילדה מקסימים - אבל לא תמיד פשוט לדעת איך לכוון אותם.


הורה שרואה את הילד שלו מתקשה -

אולי להיכנס למשחק עם חברים, אולי לווסת את עצמו כשהוא מתוסכל,

אולי פשוט להרגיש חלק...

הלב פשוט מתכווץ.


זה יכול להיות מתיש, מבלבל, אפילו מתסכל -

כי אתם רוצים לעזור, אבל לא בטוחים איך נכון לעשות את זה.

האם הילד שלי צריך טיפול רגשי?

אולי קבוצה חברתית (ומה זה בכלל) ?

או הכי פשוט ונגיש - חוג מקצועי שיאתגר אותו ויוציא ממנו יכולות חדשות?


אני שומע את השאלות האלה מהורים כל הזמן.

וזה לגמרי טבעי - כי כל ילד שונה, וכל משפחה שונה,

ואין מתכון אחד שמתאים לכולם.

אבל יש שלוש אפשרויות עיקריות שכדאי להכיר, ולכל אחת מהן יש תועלות אחרות.

ree

טיפול

הטיפול, שלרוב הוא פרטני, נועד להיות סביבה סטרילית יחסית,

מקום שקט ומוגן שבו הילד לא נדרש להתמודד עם הדינמיקה החברתית -

זו שלרוב מפעילה אותו הכי חזק ומוציאה ממנו פחדים או התנהגויות-קצה.

בטיפול הילד פוגש מטפל או מטפלת

שיוצרים עבורו מרחב ללמוד על עצמו:

איך הוא מרגיש, מה מפעיל אותו,

ואיך הוא יכול להבין את עולמו הפנימי.

זה יכול להיות דרך שיחה, ציור, משחק שולחן או יצירה

אבל ביסודו, מדובר בלמידה שמערבת הרבה מלל,

ולא כל ילד בשל לזה.

חלק מהילדים פשוט לא יכולים, בשלב מסוים,

ללמוד על עצמם דרך דיבור בלבד, ואולי אפילו לא דרך

משחק לוח או ארגז חול.


כשזה מתאים - טיפול פרטני הוא מתנה.

הוא מאפשר לילד להכיר את עצמו

מבלי להרגיש מותקף, ולבנות לאט לאט

את היכולת לגעת ברגשות שלו.


בחנו את עצמכם: האם טיפול פרטני מתאים לילד שלי?

  1. האם הילד מסוגל לשבת ולהתמקד עם מבוגר אחד על אחד למשך 30–40 דקות?

  2. האם הוא מגיב לשאלות או נפתח כשהוא מרגיש שמקשיבים לו באמת?

  3. האם הוא מצליח לבטא (גם קצת) את מה שהוא מרגיש במילים או בציור?

  4. האם נראה שהוא זקוק להפוגה מהלחץ החברתי כדי לעבוד על עצמו בשקט?

  5. האם הוא כבר מביע סקרנות לגבי מה שקורה לו בפנים?

 

קבוצה חברתית

קבוצה חברתית היא השלב הבא.

מה זה בכלל?

זו קבוצה של עד 8 ילדים, מלווה במדריך/תרפיסט,

שמטרתה ללמוד מיומנויות רגשיות וחברתיות

דרך התנסות חברתית ותיווך צמוד.


כאן הילד לא נמצא בסביבה סטרילית -

אלא בדיוק במקום שבו הכי קשה לו: עם עוד ילדים.

אבל יש הבדל קריטי מחוג רגיל - כאן הדינמיקה מתווכת.

המדריך עוזר לילד לפגוש מצבים חברתיים אמיתיים:

משחק, שיתוף פעולה, תסכול, תחרות -

ולתרגם אותם לשפה רגשית,

ולאחר מכן לפעולה מקדמת.

הקבוצה מאתגרת - כי היא מעלה פחדים ותסכולים -

אבל גם מאפשרת חוויות למידה אדירות.

הילד מתנסה, מתאמן, מתרגל,

ומגלה מה קורה כשהוא לא מוותר לעצמו.

זו לא למידה רק דרך מילים - זו למידה דרך הגוף,

דרך המשחק, דרך האינטראקציה עצמה.


בחן את עצמך - האם קבוצה חברתית מתאימה לילד שלי?

  1. האם הילד שלי מתקשה דווקא מול ילדים אחרים - ולא מול מבוגרים?

  2. האם הוא זקוק למרחב שבו ילמד להתמודד עם תסכולים קטנים בסביבה בטוחה?

  3. האם הוא מגיב טוב כשמבוגר מתווך לו סיטואציות חברתיות?

  4. האם הוא מסוגל להישאר גם כשלא קל לו - אם יש לידו דמות מבוגר תומכת?

  5. האם אני מחפש עבורו חוויה חברתית מותאמת - ולא רק "שיחה על רגשות"?


חוג מקצועי

המסגרת השלישית היא החוג המקצועי.

פה כבר לא מדובר במעבדה סטרילית או מתווכת -

אלא בעולם האמיתי: חוג ספורט, אמנות,

נגינה או כל תחום שהילד בוחר.

החוג הוא מקום לצמיחה אישית -אבל הוא מתאים בעיקר

לילדים שכבר מסוגלים להתמודד עם תסכול,

לווסת את עצמם, ולקבל החלטות מקדמות גם כשקשה להם.

זו מסגרת של התפתחות מקצועית.

היא בונה התמדה, מצוינות, תחושת הישג -

אבל רק אם הילד מוכן.

אם שמים ילד בחוג לפני שהוא מסוגל להכיל אתגרים רגשיים -

זה עלול להפוך למקור של חרדה ותסכול.

אבל אם מכניסים אותו בזמן הנכון - זו קפיצה אדירה קדימה.


בחנו את עצמכם - האם חוג מקצועי מתאים לילד שלי?

  1. האם הילד כבר יודע להישאר במקום גם כשלא הולך לו מיד?

  2. האם הוא מסוגל לקבל הערות מקצועיות מבלי לשבור את הכלים?

  3. האם יש לו תחום עניין שמדליק אותו והוא רוצה להתמקצע בו?

  4. האם הוא כבר למד להתמודד עם הפסד או כישלון קטן מבלי לוותר?

  5. האם הוא מבקש בעצמו מסגרת שבה יוכל להשתפר ולהוכיח את עצמו?


לסיכום - אין תשובה אחת נכונה

להיות הורה זה אחד התפקידים הכי מורכבים בעולם.

זה לפעמים מתיש, מבלבל, ולפעמים פשוט שובר את הלב.

אבל לא חייבים לדעת הכל לבד.

בפוסט הזה הצגתי שלוש דרכים מרכזיות

לעזור לילד: טיפול פרטני, קבוצה חברתית או חוג מקצועי.

כל מסגרת מציעה משהו אחר -

וכל ילד זקוק למשהו אחר, בזמן אחר.


הדבר החשוב ביותר הוא להתאים את המסגרת לילד -

לא תמיד נכון לתת לילד להתאים את עצמו למסגרת.

כשאתם בוחרים נכון, אתם לא רק נותנים לילד שלכם כלים -

אתם גם נותנים לו מסר חזק:

שהוא לא לבד במסע הזה,

ושיש לו מקום לגדול, להתפתח,

ולמצוא את הדרך שלו להיות חלק.


 
 
 

תגובות


bottom of page