top of page

כשמזמינים את הילד למסיבה והוא מסרב: להכריח או לכבד?

  • תמונת הסופר/ת: אביב
    אביב
  • 23 באוג׳
  • זמן קריאה 3 דקות

"אמא, אני לא רוצה ללכת למסיבה של נועם. אני פשוט לא רוצה!"

המילים האלה יוצאות מפיו של הילד שלכם, ואתם עומדים מול דילמה מוכרת כל כך: מצד אחד, אתם יודעים שהוא צריך חשיפה חברתית, מצד שני - אתם רואים את החשש בעיניים שלו ושואלים את עצמכם - האם זה נכון לכפות עליו משהו שגורם לו כל כך הרבה לחץ?


ree

אתם לא לבד בדילמה הזו

הרגש הזה של עמידה בצומת דרכים מוכר לכל הורה שהילד שלו חווה קשיים חברתיים, וקשיים בכלל. אתם רוצים לעשות הכי טוב בשבילו, אבל לא תמיד ברור מה זה "הכי טוב". החשש שלכם מובן לחלוטין – שהרי אם ניתן לו להימנע מכל מפגש חברתי, הוא יחמיץ הזדמנויות חשובות להתפתח חברתית; אבל בו זמנית, אנחנו לא רוצה לגרום לו לטראומה או לחזק את החרדה החברתי שלו.

זה בסדר לא לדעת מה נכון.  זה בסדר להרגיש קרוע בין הרצון להגן על הילד שלך לבין הרצון לעזור לו לגדול. המציאות היא שאין תשובה אחת שמתאימה לכל ילד ולכל מצב, ואתם עושים את המיטב שלכם במציאות מורכבת.


בואו נסתכל על הדילמה הזו ביחד רגע

כשאתם עומדים מול החלטה כזו, חשוב להבין שמאחורי הסירוב של הילד עומדים לעתים קרובות פחדים לגיטימיים: פחד מלא להתחבר, פחד מדחייה, פחד מלא לדעת איך להתנהג במצבים חברתיים. אלה לא "תירוצים" - אלה קשיים אמיתיים שהילד חווה.

מצד שני, גם ההבנה שחשיפה הדרגתית למצבים חברתיים יכולה לסייע היא נכונה. השאלה היא איך לעשות את זה בצורה שתומכת ומכבדת את הילד, ולא בצורה שיוצרת יותר חרדה ופחד.


שלוש דרכים לגישור על הדילמה


1.     הכנה מוקדמת ושיתוף בקבלת ההחלטה

במקום לקבל החלטה בעצמכם האם הילד ילך או לא, היפכו אותו לשותף בתהליך. שבו איתו ושאלו אותו: "מה בדיוק מפחיד אותך במסיבה?" האזינו באמת. לעתים קרובות תגלו שהפחד ממוקד בדברים ספציפיים - למשל, חרדה מלא לדעת עם מי לשבת, או מהמשחקים שיהיו שם.

לאחר שהבנתם את הפחד, תוכלו להכין תוכנית יחד: "איך נוכל להכין אותך למסיבה בצורה שתהיה יותר נוחה לך?" אולי זה אומר שתתקשרו מראש להורים ותברו מה יהיה במסיבה, אולי תקבעו שיחת טלפון באמצע כדי לבדוק שהכל בסדר עם אפשרות להגיע לאסוף, או שתחברו אותו לילד שהוא כבר מכיר שיהיה שם.

2.     חשיפה מדורגת עם "רשת ביטחון"

אם הילד מסכים לנסות, צרו חשיפה מדורגת במקום זריקה למים עמוקים. הציעו אלטרנטיבות כמו: "בוא נלך רק לחלק הראשון של המסיבה", או "אני אישאר בסביבה ואם תרצה לצאת, רק תעשה לי סימן".

זה נותן לילד תחושת שליטה ובטחון, ובו זמנית מאפשר לו לחוות הצלחה חברתית בהדרגה. לעתים קרובות, כשילדים יודעים שיש להם אפשרות "יציאה", הם למעשה פחות זקוקים לה.

3.     חיזוק החוויות הטובות וקבלת ה"לא מושלם"

במקום להתמקד במטרה "שהילד יהפוך חברותי", התמקדו בחיזוק כל התקדמות קטנה. אם הילד הלך למסיבה אפילו לעשר דקות - זה הישג! אם הוא דיבר עם ילד אחד - זה הישג! אם הוא פשוט היה שם ולא ברח - גם זה הישג.

חשוב לזכור שהמסלול החברתי של הילד שלכם לא חייב להיראות כמו של כולם. אולי הוא יהיה מסוג האנשים עם מעט חברים טובים במקום המון מכרים. אולי יהיה לו יותר נוח בקבוצות קטנות. זה בסדר גמור, ואפילו מדהים.


המפתח: האיזון בין אתגר לתמיכה


בסופו של דבר, המטרה היא למצוא את האיזון העדין בין לדחוף את הילד אל מחוץ לאזור הנוחות שלו (כי שם מתרחשת צמיחה) לבין לכבד את הגבולות והצרכים הרגשיים שלו. זה דורש הכרה שלמידה חברתית היא תהליך ארוך טווח, לא אירוע חד פעמי.

כל ילד הוא עולם שלם, עם המהירות שלו, הדרך שלו, והיופי הייחודי שלו. התפקיד שלנו כהורים הוא ללוות אותו בדרך הזו בסבלנות, באהבה, ובהבנה שצמיחה אמיתית לוקחת זמן.


זכרו: אתם עושים מלאכת קודש. אתם מגדלים אדם שיודע לעמוד על שלו, לכבד את הצרכים שלו, ובו זמנית לעודד את עצמו לצמוח ולהתפתח. זה לא תמיד קל, אבל זה תמיד שווה.


 
 
 

תגובות


bottom of page