הדוגמא הבולטת שאני שואל בהרצאות שלי היא: "הילדה מציירת וטובה בזה מאוד. האם זו חוזקה שלה?"
התשובות מהקהל משתנות, רובם אומרים שכן, מעטים מעקמים גבה ולא שלמים עם התשובה.
הם צודקים.
ציור זו לא חוזקה.
ציור זה עולם תוכן.
עולם תוכן הוא תמיד רמז לחוזקה, ולעולם לא החוזקה עצמה.
מהי חוזקה?
על פי מחקרי גאלופ יש 34 תמות (נושאים) שבהם לבני אדם יש חוזקות. לפי ההגדרה הפשוטה שלי, חוזקה היא תכונה, שכשאני מבטא אותה, אני מרגיש משמעותי. תכונה, להבדיל מעולם תוכן, זה משהו שפחות רואים על אחרים, וקשה מאוד לראות על עצמי. אבל עם קצת מחקר - התכונה שהיא החוזקה של הילד שלנו תתגלה לנו במלוא תפארתה, ורק נשאר לשאול: "איך לא ידענו את זה קודם?".
להורים שביניכם שרוצים הרחבה על נושא החוזקות, צפו ב"שיעור 4 - חוזקות אצל ילדים" - בקורס הדיגיטלי שפתחתי לכם בחינם בקבוצת הפייסבוק שלנו "משפחות מעצימות" - הגישה דרך הרשומה הראשונה.
הילד לא ידע את זה לבד - הוא צריך את עזרתכם בזה
ילדים לא יודעים לדבר על חוזקות. הם לא ישלפו לכם את התשובה (הנכונה לפחות) של מהי החוזקה שלהם. בגלל שחוזקה זה משהו מורכב יותר מ"משהו שאני עושה טוב".
אתם ההורים, עם קצת הכוונה, תדעו לומר מהי החוזקה של הילד שלכם. אבל בכל זאת, אל תגלו לו. עיברו איתו את הדרך לגילוי שלה, כוונו אותו, פשוט כי זה כיף :-)
שלוש דרכים לגלות חוזקה
דרך אחת שאני אוהב היא לשאול: "מה אתה ממשיך לעשות גם כשאתה נכשל?".
השאלה הזו מכניסה אותנו לעולם תכונות של הילד, שאותן הוא פוגש בשעת תסכול. חוזקה לא נגלית רק כשאני רענן ומלא שמחה; חוזקה היא המפתח שלי לקבל כוחות מתי שאני סובל, ומתי שקשה לי.
הדוגמא הבולטת השניה שאני סוחב איתי, היא אמא לילד בכיתה ד' שכל הזמן דוחים אותו בחברה. והיא מדברת איתי, וממש בוכה: "אני לא מבינה למה הוא כל הזמן הולך אליהם ורוצה את חברתם?! הוא לא רואה שהם לא שמים עליו?? הוא לא רואה שהם לא שווים את ההתייחסות שלו אליהם?! הם רק פוגעים בו שוב ושוב והוא כל הזמן חוזר וחוזר, אני לא יודעת מה לעשות..." .
כמובן שהלב נשבר.
אבל מה גורם לאותו הילד לחזור לאותה הקבוצה שדחתה אותו גם כשהם דוחים אותו? זה רמז לחוזקה שלו.
ובכן, אותו ילד ניחן בחוזקה שנקראת "מערכות יחסים". הוא תמיד יעדיף להפסיד בזוג מאשר לנצח לבד. הוא תמיד יעדיף חברה - גם אם היא מזיקה לו - מאשר להיות לבדו. ככה הוא בנוי, ושם נמצאת המשמעות שלו. כשהבנו את זה, אנחנו יכולים להפסיק לדרוש ממנו לא להסתובב איתם, ולהתחיל לתמוך בו במאמציו, ואפילו להעריך אותם. כעת נצייד אותו בכלים שיעזרו לו כן להתקבל לאן שהוא רוצה להתקבל.
הברק בעיניים יגלה לכם...
לגבי הדרך השניה - יש לי סוד: ילד שעסוק בחוזקה שלו, העיניים שלו בוהקות. הוא מרוכז מאוד. הוא נשמע כמו מבוגר קטן ובטוח בעצמו.
יש לי ילד בכיתת החינוך שלי, שוואללה - קשה לי להביא אותו להתגייס למשימות בית הספר. אבל היום דיברתי איתו על עריכת מוזיקה, כזו שעושים במחשב ובאולפן ומחברים את כל רבדי השיר יחד (מלודיה, בס, קצב, קול וכו'). והוא עושה כזו בבית. כלומר, זה הדבר היחיד שמעניין אותו לעשות. נתתי לו להסביר לכיתה סרטון שעוסק בעריכת מוזיקה - ואורו עיניו. הוא התעורר כאילו מעולם לא נרדם לי שעתיים ראשונות בין 8 ל-10... ואיש לא הצליח לגרום לו להתעורר. כן, זהו כוחה של חוזקה.
חפשו איפה הילד בוהק מהתרגשות, איפה הוא מדבר בשטף, ושולף מושגים מורכבים בקלות. שם נמצאת החוזקה שלו.
דף עבודה עושה את התהליך יותר קל וכיף
כשראיתי שהמוח שלי עובד בשלבים כדי לאתר חוזקה אצל ילד - אירגתי את הדף הזה:
זה תרגיל למציאת חוזקה בשני שלבים. אפשר לעשות אותו עם הילד שלכם בבית, אפשר עם כל התלמידים בכיתה. למורות שביניכם, הדף זמין להורדה יחד עם אוגדן דפי עבודה למחנכת הכיתה, בקבוצת הפייסבוק המקצועית שלנו "מדברים הכלה והשתלבות" - בלשונית קבצים.
סיכום
חוזקה היא המנוע של הילד.
היא המקור שלו לכוחות שהוא צריך,
כדי להתמודד עם הקשיים שלו.
היפכו אותה לנגישה עבורו.
Comments