top of page
website-innerHeader-Plans-school.jpg

  תכנית לבתי ספר  

  לימודי כישורי חיים דרך אומנויות לחימה  

תכנית טייגר משלבת שיעורי אומנויות לחימה יחד עם כלים בכישורי חיים לתלמידים ביסודי, במסגרת שעות הלימודים. מנהל התכנית ומייסדה הינו מורה לחינוך מיוחד, ומשם נולדה התכנית.

מטרות ודגשים בתכנית

תכנית טייגר משמשת עמוד תמך לתהליכי ההוראה בבית הספר ולפניות התלמיד ללמידה, דרך:

 

  • חיזוק הביטחון העצמי של התלמיד והצבעה על חוזקות אישיות.

  • חיזוק תחושת השייכות לקבוצת השווים בבית הספר.

  • פיתוח יכולות ביטוי ועמידה מול קהל.

  • מתן כלים לניהול העולם הרגשי ולפתרון אתגרים חברתיים.

  • מתן הזדמנות להוצאת אגרסיות באופן מוכל ולגיטימי.

  • מתן הזדמנות לצבירת הצלחות ולקבלת חיזוקים עליהן מצוות בית הספר.

תרומת התכנית

התכנית מגייסת את העולם העשיר של אומנויות הלחימה כדי לקדם את היעדים הבית-ספריים הבאים:

  • הפחתת אלימות בבית הספר דרך מתן כלים לניהול רגשי ותקשורת חיובית.

  • טיוב הקשרים החברתיים בבית הספר דרך העצמת הפרט והקבוצה.

  • חיזוק הקשר של התלמידים לבית הספר והפחתת בעיות המשמעת בכיתה.

  • הקניית חוויה גופנית-רגשית שבית הספר כמעט תמיד נעדר יכולת לספק לבדו.

  • בחינוך המיוחד: תכנית לויסות רגשי. השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף.

IMG_20181206_172118.jpg
  • תירגול עבודה בקבוצות באימונים

  • עבודה עם קלפי שיח וכרטיסי ניווט בסיום אימון בנוגע למצבים חברתיים שונים והתנהלות בתוכם.

  • מתן מסגרת ברורה עם כללים ברורים המקלה על הפרט להשתתף (בניגוד לעולם החברתי שהחוקים בו אינם תמיד ברורים עבור ילדים עם קושי בהבנת מצבים חברתיים).

תלמידים עם קושי לנהל מצבים חברתיים.

תלמידים עם קושי בהבנת מצבים חברתיים

  • תרגום קושי פיסי באימון לקושי רגשי בכיתה, ומתן כלים להתמודדות.

  • הקניית שפה ייחודית לאומנויות הלחימה המשתמשת בדימויים המעניקים יכולת לזהות קשיים ולבחור את כלי ההתמודדות המתאים עמם.

תלמידים עם קשיים רגשיים.

  • חיזוקים על התנהגות של שליטה עצמית.

  • הקניית החשיבות של שימוש נכון בכוח ואחריות אישית.

  • התניית השתתפות באימונים בהתנהגות אחראית ומאופקת.

תלמידים הנוקטים באלימות לעיתים קרובות.

  • מתן הזדמנויות מוכלות להתבטא ולהצליח.

  • מתן הנחיה צמודה בעמידה מול קהל.

תלמידים ‏ ביישנים שאינם מביאים עצמם לידי ביטוי במסגרת החברתית.

  • מתן הזדמנות להתקדם בתרגילי אומנות הלחימה ולהפגין ביצועים והצלחות.

  • קבלת "צמיד הבודוקא", צמיד הלוחם, מדי שבוע על הצלחות (הצלחות באימונים בנפרד והצלחות בבית הספר בנפרד).

תלמידים חלשים בלימודים  שאינם זוכים להצלחות ולחיזוקים על ביצועיהם הפדגוגיים.

מקומו של הצוות החינוכי בתכנית

לצוות החינוכי תפקיד חשוב בהבהרה לתלמיד את החיבור בין שיעורי אומנות הלחימה לבין השיעורים הפדגוגיים הפרונטליים ולבין עמידה בכללי ההתנהגות בבית הספר. התלמיד צריך לקבל את המסר שתפקודו המוצלח בשיעורי אומנות הלחימה משתקף דרך קבע לכל צוות המורים, ומנגד, לקבל את המסר שאי-עמידה בכללי ההתנהגות תגרור מניעת השתתפות באימונים. כך תמותג ההשתתפות באימונים כהטבה לתלמידים מסוימים, שעומדים בקריטריונים מסויימים. במילים אחרות – צריך להרוויח את זה.

 

היכרותו של צוות המורים עם הפעלת התכנית הייחודית בבית הספר תאפשר לתכנית להיות גדולה מסך חלקיה. על מחנך/ת הכיתה וצוות המורים:

  • להכיר שתלמיד מסוים הינו משתתף פעיל בתכנית טייגר.

  • להכיר את מטרות העבודה עם אותו התלמיד (כדי לדעת לזהות כאשר המטרה מושגת בכיתה).

  • להביע בפני התלמיד התעניינות בתהליך שהוא עובר דרך אומנויות הלחימה.

  • לבקש רשות מהתלמיד לעיין בפנקס האישי שאותו הוא ממלא במסגרת השתתפותו בתכנית.

 

מדריך אומנויות הלחימה מוסר את הפרטים הללו בצורה מסודרת, בצורה של עדכונים עיתיים, למחנך הכיתה.

 

הצוות המלווה את התכנית

  • מנהל התכנית ומייסדה – אביב מוצפי.

  • מדריך אומנויות לחימה מוסמך שמעביר את התכנית בבית הספר, ועבר הכשרה במוסד מוכר להכשרת מדריכים ומטפלים (כמו מכון וינגייט) והכשרה נוספת אצל מנהל התכנית.

bottom of page