כל הורה או מורה עמד בפני הסיטואציה הזו, שבה ילד מבקש את עזרתו כי "מציקים לו". אני שם "מרכאות" במציקים, כי לא תמיד ברור לנו מה היה שם באמת ואם התיאור שלו תואם למציאות. אבל כך או כך, זה מה שהוא חווה, ואנחנו צריכים לשמוע את הבקשה שלו: תעזרו לי לשלוט במצב.
מציקים לי. לפעמים זו חוויה סובייקטיבית ולא המציאות – אבל הילד מבקש שנעזור לו להחזיר שליטה לידיו.
העזרה הכי מיידית צריכה להינתן לילד המתלונן, אבל הוא לא היחיד שיצטרך פה עזרה. גם הילד המציק צריך עזרה, וגם הסביבה כולה, שכנראה מגדלת "מציקנים" כאלה, בלי להתכוון כמובן.
ה"עזרה ראשונה" שצריך להגיש לילד שמתלונן על הצקות
הבקשה של הילד היא, כאמור, לקבל שליטה לידיו. יש פה מצב שהוא לא שולט בו, ופונה לעזרה. עם השנים בהדרכת ילדים התברר לי, שקצת שליטה שהילד רוכש על מצבים שונים בחייו – משפרת הרבה מאוד את יכולתו להנות מהיום ולנהל מערכות יחסים באופן חיובי.
לדוגמא, ילד שמתחיל אימוני אומנויות לחימה מתחיל לשלוט בגוף שלו, במחשבות שלו, בתוצאות שלו – גם בלי שהמאמן יהיה מוכוון לזה בדיוק. זה פשוט קורה עקב אופי התירגול ועקרונות המכון, שעליהם חוזרים בכל אימון. שחקן שח מט לומד לשלוט בבחירות שהוא עושה, ומתעמלת לומדת שההצלחה תלויה במידת ההשקעה שהיא תבחר לעשות בבית ובשיעורים. הם בעצם רוכשים את היכולת לשלוט בתוצאות, ולא רק מקצוע לחיים או תחום התפתחות אישית.
איך עוזרים לילד לחזק את תחושת השליטה שלו במצב?
דרך הגברת מודעות, ורצוי שתהיה מוחשית ככל שניתן. פיתוח שיח עם ילד על אזורי השליטה שלו, לעומת האזורים שבהם הוא אינו שולט – הוא העזרה הראשונה והמיידית שלנו לילד שמציקים לו. תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות הדף המצורף לפוסט זה.
ולדווח תוצאות בתגובות 🙂
בהצלחה ובהנאה,
אביב.
איך לעזור לילד שמציקים לו – דף עבודה
Comments